Wednesday 6 May 2009

Mutiny @ TZ2801

Aok... Mutiny..
Bila Crew Marah...
BIla Crew berpakat...
Mutiny akan berlaku... nok selalu jadi mangsa ialah Kapten lah...
As a navigator.. aku ikut suara Majority jak.. hehehe..

Kisah nya bermula gitok...

KErja Berjalan ngan biasa... Pukol 6 dah banyak dah muka muka orang ngantok kat tengah laut ya. Ada juak nok muka bingong.. sebab sik sempat nak ke toilet sebelum boat transfer..

So.. Ari panas... and lelah... So seperti biasa.. dalam tengahhari ada lah sidak ngantar Lunch... dari boat ke boat..

seperti biasa juakk... mun Boat TZ2801 tok. sidak akan mintak.. Local Food kakya tambah ngan telor goreng ngan Sambal...

dalam erti kerja sidak crew tok..sebab sidaklah polah kerja lelah2, kerja berat.. and kita tok sebagai NAvigator or Skipepr (orang nok derep boat) ya harus lah dengan bagus nya jaga sidak..

so.. mun time sidak GunBoat call.. nanyak apa mok makan tengah hari kelak.. so.. ada lah bagus kita tanyak ngan Crew2 nok berkerja berat ya.. apa sidak maok makan... polah sidak happy bah serba sedikit.. kita nok ada authority megang comm radio.

Tapi hari ya tekk...

Masa orang ngambik order makan ya.. sidak crew tengah molah layout.. tengah tense... aku pun tek.. depan navigational system ku.. navigate and focus on drop point.
so.. nok free kit megang radio masa ya.. Skipper...
so... nya tek dengan ilek.. ngira suma orang onboard and terus padah... "6 Local" as nya mintak 6 local food lunch box.. ya jak... noktah.

mun ikut selallu... 6 local ya nang basic jak ya... kakya crew akan mintak juak +2 Western food.. telor dadar & sambal...

kerja punya lah kerja seperti biasa.. so.. boat ngantar makanan sampeyyyy....
berpasing lah tek sidak tapau ya...
sampey sampey jak... sidak crew dah molah muka heran... 6 pack jak...

so makan lah tek... tapi aura aura sikpuas hati dah mula terasa...
kebetulan juak ari ya tek.. nok diberik dalam sigek lunch box.. "nasik, ikan goreng ngan sayo kobis, nang simple abis... telor masih pun sikda."

gambar hiasan


dalam keredhaan, lelah and makan benda nok kurang complete..
Sorang crew dah mula bersuara... "mun ada telor nyaman gik tok tek"
tapi tetap ngunyah and mata focus merati bungkus tapau dirik nya empun.

kakya.. sorang gik padah "at least ada western la pakey nait selera, ish.."
aura rampasan kuasa dah mula terasa... aku dah asa lain dah... aku dah mula curi curi ngator life jacket ku. Just in case.

kakya sorang gik sik puas hati.. terus ninggi sora madah... "PALING SIK PUN ADA SAMBAL!!! AKU MOK SAMBAL!!! SAMBAL!!! SAMBAL!!! SAMBALLL!!!!!" terit jak urat kat geruk nya neriak tapau nya.

aku dah agak dah mutiny akan berlaku....

"YYYAAAAAAARRRRRRRR!!!!!!!! SAMBAL!!! SAMBAL!!! SAMBAL!!! SAMBAL!!!" sidak crew dah mula berteriak tersambal sambal sambil mengangkat tangan sidak.

Crew dah ngamok...... aku takut aku terkenak or termasuk dalam list Mutiny juak oleh sidak.. soo...
aku tek... dengan sik di plan.. aku terus ngempas lunchbox ku... ngarey suma nasik, suma tercengang and merati aku..
nang tense... nang confirm masalah besar tok mun aku sik polah somthing...
aku tah macam ney tek..terus angkat tangan aku and teriak juak ala ala pirate...
"Yaaaaaarrrrrr!!!!!!!!!..... SAMBAL!!!! SAMBALL!!! SAMBAL!!! SAMBAL!!!!"
time yalah..sidak nok terpegun tek... berteriak suma and sambong tersambal2 seranto ranto...
so.. aku tek diterimak as kumpulan Crew nok mok ambik alih kuasa..
so....
Kapten jak kenak... so.. sidak pun menghumban Skipper(Kapten) ya tek lam lauttt.. as hukum dilaut bah... kedak cerita pirate ya.. just kmk roang sikda papan(plank) jak.. pakey suroh nya jalan and terjun.. Circling Jaws pun sikda.. dolphin time awal pagi jak ada..


macam tok lah rupa nya skipper kenak humban tek..sebab sik order sambal...
sorang ngigit kaki... sorang gik tukang tolak...

Pengajaran cerita:
-Kita kerja di boat tok..team work..so sik boleh embak palak kedirik.
-Mun order makan... kat darat pun.. kita mesti tanyak apa mok dimakan oleh teman2
-Mutiny ada lah benda nok paling ditakut bila berada dilaut.. secara fizikal or mentali.. sakit wuoohhhh...
-cerita diatas ya bulak jak sebenar nya.. so boh cepat gilak cayak... ku nak berik moral of the story jak.. so ku polah2 lah cerita..
-ktk orang kenak bulak gik.

-Sekian-

2 comments:

  1. hehh. sukor jak ada pakey makan. apa kah crita bulak. lelah maham crita. dah jak sik tauk papa. ngesak ati. bangsat. whaha

    ReplyDelete
  2. Best nak?? haaa.. atleast kita dapat moral dan pengajaran di akhir cerita.. mun tetiba nak apdah moral ya ngan orang.. orang sik mok ambik tauk bah.. hehehe.. kekadang.. cerita bulak ya.. ada bagus nya.. HUHUHU

    ReplyDelete