Monday 30 October 2017

(Race Novel) IronLeg Challenge 2017 (30km 28/11/17)


Ahaaaaa.... Sepatut nya blog tok focus on my Journey in Ultra Marathon jak nak? but Why IronLeg Challenge yang 30KM berjaya mencuit hati ku untuk post kan nya as event event yang worth telling. ahaaaaaaaa... Banyakkkkkkkk cerita nyaaaaa.... Apa Apa pun.. aku mok Credit CYY, LinJyi, AAron, Chris for gambar sidak... aaaaaaa. aku blogger nok sikda camera.. 


Part 1 : Sessi Merapu dolok


Actualy.. aku sikda plan juak mok join event tok.. as bz prep for kedey ku for major renovation so i choose not to reg lah in the first place. Anyway.. its One of my club pun event... and aku trust lah if iRonLeg buat event... for sure its not Pasar Malam standard... for sure semua runner dari champion till the last runner akan happy.. and i know the CP or water station sidak sik akan menghampa kan.. 

So seperti biasa.... everytime aku ada event less dari Ultra distance.. mesti ku macam kenak nasib sik bagus... antara kepercayaan aku lah why aku have to stick with Ultra.. maybe untuk hidup aku laa.. (aku la kay?)... eveytime aku polah Less dari 42.195.. mesti ada Drama.. 

Apa Drama kali tok...

firstly...dah masok 6 bulan sikda join any event... Raya, Raya Haji and banyak lah alasan diguna.. Drama drama drama...

And last week aku bok bait demam where for 3 days.. berjalan pun aku sikdapat as tapak kaki ku painful benar... and hari rabu ya tek..bok ku massage.. but still... badan masih sik nyaman and detect digestion system ku ada prob sikit.. as.. few weeks tok aku add "somthing" new in my Diet.. (biasa lah.. test new stuff.. ada good result then share) but seem benda ya give me banyak gik masalah dari kebaikan... so.. thanks to orang urut ya mention me bout it.. so i terus stop and by jumaat.. ada rasa nyaman kit.

So.. tuan punya BiB... Thanks to Lukman... nya bok balit dari Offshore... so nya takut nya sik ready as aku pun perasan trip nya kali tok even short..but seriously packed ngan task... so nya offer aku to run the Challenge la... 

Ngenang IronLeg pun event.. so worth it la... and... since R68 Challenge... anything nok ada nama 'Challenge' tok aku ada cuak kit lahh... walaupun last 3 weeks aku ada polah Week 1 (10km+ x 5), Week 2 (14.3km+ x 5) and Week 3 (20km x 3) semua heat.. but serious lah... maybe aku over confident aku ready for my next 60 and 100 event based on my prev race.. or aku lom fully recover dari demam... well... IronLeg Challenge nang mencabar laa..

Part 2 : IronLeg Challenge 2017


Okay.... Nok aku ikut ialah 30KM.
Flagoff nya pukol 12 tgh hari...(which is aku perasan aku dah ready lah tek)
Cut Off time... sampey pukol 6.. so. 6jam la... dengan erti kata lain.. janji avg sik lebih dari pace 12. So selamat lah seadanya...
Jenis route.. ahaa... macam kueh lapis juak.. ada Beach... kakya.. trail sikitt... kakya... road sikit.. 


Aku sampey siya pukol 10.45 camya.. terus masok bilik sidak organizer.. simpan beg.. prepare and.. yeap.. hari clear lalu jak as aku ngarap nya mendong..as forcast kata la... so... lepak bergambar lok indah .. ahaaaa... 11.45am... time time ya ku mula rasa perut nak berak indah.. but..ku rasa mainan perasaan jak ya.. chill..30km.. LSD.. heat training tek nak?? kata kuuu...

Left : Dunstan, one of my First Few Ultra Sifu... Man of Knowledge. Hes a Sweeper for this event.. And Sim Poh Giap kat sebelah kanan.




Part 3 : Larian 12.00 pm



Ok.. mula jak bergumpol... ku ingat.. aku ngan Abraham dah berloyar pasal apa tah.. bahkan nak fflagoff.. kakya dunstan ngan sapa owh? cerita pasal errr.. apa tek kah.. macam sik gago jak nak flagoff.. and by masa tok.. langit nang clear.. 35celcius... sikda zumba mumba apa suma as berdiri siya ajak 5 minit pun dah cukup pakey warmup..
Starting ya for first 5km ya okay kit.. its hot la but aku dapat rasa training ku berbaloi as gik laut ada angin... but ya lah tek sigek part of pantey ya.. instead of nya  merik angin sejok... kenak angin nok macam haba dalam kereta nok lekak berjemur ya bah... nok polah ko suddenly tercekik udara hahaha..

then sampey tepi ya.. air lom nait.. okay la... bagus juak kali tok.. sikda anak sugey kah apa suma ..dari PBC sampey tepi batu ya clear jak straight pasir.. so selamat lah kaki dari basah kenak pasir kah apa. okay cerita pasal batu tek.. 

Berasa juak lah muscle celah kangkang bila nekik ya.. almaklumlaa kita tok bukan orang dekik dekik.. kakya berlari lah kat tempat fishing spot pulomelayu tok... okay.. time kearah hujung ya okay la... melawan angin gik... ada WS sidak Maha siya..  ais suma ada... air suma ready... nice... 
kakya kat sitok ku mula rasa nak berak ya semakin kuat.. so sert lam palak.. nak melaksana kan tugas ya kat Golf Club la...

then bila u turn kat CP1 ya... hahhhhh!!!... ikut arah angin.. amsa tok ku ngan Jenny.. nang steady lah rasa panas masa tok... then berlari lah sampey masok ke gold area ya gik... serious time tok kedak gila panas.. Panas.. angin sikda... bekum kata orang kita... sitok heat nang 38... but serious lah haba dari laut kah apa.. aku sik terer part tok.. but ikut logic utak aku.. sikpernah2 ku training heat camtok.. dah lah perut ku mulas... 

sampey dekat golfclub.. ramey jak rupa orang kat cafe ya so aku decide nak berak kat tempat cidak caddy ya la.. jamban suma okay... dari jaoh dah ku ngintey nangga ada penjan kecik ya... ada lah duak bro tok.. madah jamban hujung ya bagus... yeap... ada air.. ada hose and bersih.. jamban cangkong kay...

after heat ya suma..8km,, tetiba dudok nyangkong.. gila la darah nait palak.. nasib sik leput lam jamban hahahhahaa.. so around 15 minit juak lah ku santai2 dalam jamban ya...

sama macam kes ku kat MM2017 lok... lekak berak lalu drained rasa... 

kakya.. serious lah.... All Heat Panas.. WS3 juak best... Tempat Cigo Bryan and Cigo Zep... ais air.. perfect place nak dudok lok.. masa tok DD, Uncle Chua, Abraham.. suma kmk roang dudok siya.. rasa mok dudok jak terus... panassssssssssss... serious.. drama lallu ku oleh panas tok.. 

then nangga suma dah jalan.. kmk roang pun jalan balit.. Abraham depan aku.. stop bersiram apa suma... and aku gabung gik ngan nya.. sambong gik kmk duak balit ajaln berloya..kakya run walk runwalak singan ney nok mampu. loya loya... nang berloyar lah kerja.. kakya aku dah masok balit area PBC.. ku fast walk jak.. kakya rejoin ngan DD... berloyar and berkenalan lah kmk duak.. sampey kuar balit dari PBC.. masa tok ngan Abraham balit.. walk run lah sampey depan airport siya.. nangga orang dragrace.. berentam kueh apa suma... mintak ais mintak refill apa suma... nang ilek ilek la..

kakya dah masok kampong ya... ada CP2.. kakya dah masok beach balit... meamang akan masok sungey sigek la... gerenti akan basah kaki.. so ku plan la nak tukar socks bekal ku kat PBC tempat start loop 2. 



 Loop2 dah sik sepanas mula mula tek.. Ddiana terus run as nya ada target nya tek.. aku tek gik santai2 tukar socks ku.. sampey kat pbc around 3.10... kakya Abraham pun run dolok...and sidak 10km dah start.. sebab sidak start pukol 3..sidak dapat rasa lah its so hot.. nok start pukol 12 tek.. rasa pukol 3 ya dah mula forgiving.. so... harap dah biasa macam tok.. sik sakit gilak. bagus juak ada training rasa camtok so if next event kelak panas.. sik terkejut gilak.. tok tek first time rasa macam tok.. serious terkejut la.. pusing gik loop.. dekik gik batu.. motivasi ku nak ikut pace Ddiana jak... so Abraham suroh aku jalan dolok...


Second loop dah drained up lah suma.. minum dari bottle ku 100plus.. kakya semua air moma bottle kecik ambik ku.. semua pakey ku mandik basah kan palak... target lam palak.. nak mandik ais kat WS3 sidak Cigo Bryan... sampey jak siya... wuah... nyaman lalu rasa nya... service terbaik.. minum.. ais masih banyak.. mandik air ais duak gayong hahahaha... ya bok segarrrrrr

siya terus kmk duak Dd tek run walk memula.. and sampey nampak simpang masok PBC.. aku mintak izin ku try push lok... sampey ke Finished line..

Ya juak trail last ya... berekot berekot berekot sik juak habis habis.. ku imagine kenak divert oleh bunian dah.. hahahahahaha.. kakya bok jumpa tarmac balit.. ya ku tauk dah dekat lallu lah..tapi seriously.. berapa kali aku bah... berekot2.. kakya.. "seriously?!!!" nang rasa macam dalam MAze bah... dah keluar ya.... run sampey habis... and seperti biasa la.. kalau IronLeg polah event.. cheer semua.. terbaik... moment Finish Line mun event polah sidak... mesti terbaik... Thanks IronLeg.

Wajah Wajah group nok selalu deliver the best event kalau kat Miri.. serious.. dari first runner sampey last runner akan rasa worth it bah.. thanks guys...



Muka Puas Hati...

Penutup 

So... seriously lah.. anything part event kata  "Challenge" ya.. nang mencabar lah...
Aku sikmok la guna drama bok bait demam kah apa kah... even aku nak polah 30km tok as penyukup quota Saturday LSD ku... omaiiii... kira nak santai2... and rasa confident dah ready with heat training... but Heat untuk event tok nang somthing la... mun sik polah camtok bila gik nak??

so if this consider my bad run... ingat lah selalu.. "polah most of it dari bad run bah".. banyak nok dibelajar.. ngenal dirik apa suma... so... sikmok confident gilak.. sikmok macam sesetengah orang ya.. huhahuhahuha kakya Debut main event sayo... so.. im glad IronLeg Challenge tok nyedar aku.. to be humble and be prepared gik... and macam bad relationship juak.. the best place untuk belajar.. and to be the best untuk the real One klak...

So wish me the best jak la... 

5 Nov for my 60km Beach Ultra kat Miri Bungai Beach Ultra...
25 Nov for my 100km debut Melaka Ultra.. Malaysia Hottest Road Ultra.

Thanks IronLeg Challenge... as penegur and warning to be very prepared for my next Big event... Great Event... Water Station ada Ais semua... Terbaik... Just wondering.. sikda Ambulance owhh? hahaha... maybe aku slow gilak or sidak Standby tempat Lain.

Overall... out of 10... saya kasi 8.5 out of 10 la...

Small event but execution terbaik above par sama event nok besar... keh keh keh. No Pasar Malam Standard. Marsyal suma dari Runners.. so sidak suma tauk apa partisipant maok...

Semua supportive and cheerful sikda nak polah muka cashier supermarket. i like...




No comments:

Post a Comment