Tuesday 13 January 2009

Teman Setan!!! (idealogi)

Membazir.... Boros... ya jak musuh utama aku terhadap aku empun kinek tok.

Dari siya tek.. aku dah cuba lah polah sigek money management aku empun.. but.. yalah..kita tok kekadang ignorence. Bodoh sombong.. rasa benda nok kita polah ya betol. and membabi buta ngikut nya walau pun sebenar nya salah. (but "yakin" ya antara sigek quality nok patut di ikut lah).

So.. aku tek rasa sheet money management nok ku guna(polah) ya betol.. till this month tek..
Aku spend spend spend.. sebab ngikut sheet nok dipolah aku.. mengatakan "boleh!!!"
Nyata Aku Silap!!!

So.. malam tadik aku try nanyak ngan kawan ku nok nang aku respect dengan cara money management nya.. nya tok seorang business man lah.. banyak company nya.. and nok paling aku suka . nya sik ngeso or ngegeh(kedak aku). ada orang ya nok ku heran.. sik giney2 tapi eksyen gaya tah ngalah anak raja(tok orang lain lah, atleast aku ngeso sebab aku mampu kedirik). anyway.. biarlah.. atleast ada juak pakey sakit ati kmk orang.

ok.. berbalit kepada kawan ku tek...
AKu nanyak lah ngan nya apa nok patut ada dalam displin money management tok tek? sebab aku rasa nok dipolah and diguna aku ya.. kurang effective.


Solution nya??!!! ..... Liquidity dalam Pengurusan Uwangggg...

Nya cerita lah.. sebab nya nanyak pasal Lancer GT aku suma.. then.. nya padah lah..revise lok. Ilek lok.. nya suroh aku anngga lah Salary ku nok baru kelak as aku akan start out from malaysia after april . Bukan risau apsal belanja makan minum apa suma (suma ya company tanggung, perlu embak badan n gumpol duit jak)

nya risau takut aku nyesal.. beli Lancer then..start gaji baru dlm USD.. can get better than Lancer... nyesal gik.. beli gik keta ketiga dalam amsa 3 years.. sik berbaloi lah.. bukan nak polah compani sewa keta pun.

So... nya talk bout FInancial stability.. dari apa nok nya cita ngan aku..
Financial Stability tok.. nya bukan dibantu oleh besar nya gaji orang ya or kecik nya gaji orang ya. Salah percepsi ya bah.

COntoh nya... [A: Gaji 7.5k] & [Najib: Gaji 2.5k]... orang mostly akan pikey or padah... "A" lebih stabil... and Najib kurang stabil... nyata WRONG!!!...

Financial STability tok.. benda tok bukan lah statistic ar figure nok diguna untuk determine nya... Financial Stability tok actualy adalah disciplin.

Ok... "A" tek.. besar pun gaji nya.. but.. nya sikda discipline... sikda saving apa suma.. berbelanja jak.. sik juak stabil. and Najib tek.. gaji cukup2 jak.. but still nya ada discipline... Stabil bah nya... (lain lah mun pompuan nok ngan nya kelak kaki glam... abis giya ajak juak duit nya oleh nya kelak.. soon.)

SO lets talk bout discipline tok...


Aku lamak lamak tok... nguna alasan... mok carik bini nok akan nolong aku ngator suma perbelanjaan aku.. well.. apa kata aku ditakdir kan sikda bini?? let say.. jodoh aku dah ninggal? sikda gik lam dunia tok sebelum jumpa?? KATAKANLAH!!!!

So... ya ku fikir.. bagus aku ngator financial aku empun lok..nak ngarap pompuan ya.. boh jak lah.. makin banyak duit ku habis.. so...

Basic aku dah ada actualy (management sheet ya tek).. contoh nya tok. (Lihat Gambarajah)


Ya basic... aku dah asing kan general expenses aku, kedak loan keta, bayar bill rumah, belanja orang tua ku, hutang credit card kah apa suma nak.. saving, saham semua termasok lah dalam ya.

but dari siya... aku miss sigek vital part, kata kawan ku... LIQUIDITY (padah nya lah)
tok nok paling interesting...

ok.. suma dah tolak tek nak? dari gaji January contoh nya. sik termasok duit belanja apa suma.. aku atleast(sepatutnya) ada standby 2000 contoh nya. Every month aku mesti ada 2000 k.. dispilin saving jangans sekali dikaco. berbeda duak igek tok.

ok.. so next month.. aku ada gik 2000 tok tek. so campor nok last month aku dah ada 4000. tok just for liquidity... bak kata kawan ku.. duit nok sik tauk nak guna pakey apa.

let say aku target... in 6 month.. aku dah ada 12k liquidity.. (ingat!!! tok bukan saving) saving cerita lain. so if aku dapat achive 12k tok dalam 3 month.. so..
mun next 3 month aku ada 6k... so..enjoy lah.. beli lah apa apa guna duit ya. sebab target 12k dah tercapai awal...

and kawan ku adpah juak.. if every month.. liquidity ku ya kureng kureng kureng.. so thats mean aku ada masalah.(masalah displin, masalah nafsu berbelanja, masalah nak ngator dirik)

SO.. ok.. kita mesti polah gitok lah seharus nya...
Anggap kan (dalam gaji bulan tok... kita mesti pisah pisah kan sidak ke beberapa katogori)

A) General Expenses (Bill, Loan, Credit card, belanja orang tua, belanja rumah, keta, , saham)

- semua tok wajib

B) Pocket Money kedirik [usage](lepak, rokok, bel barnag2 kit)

C) Liquidity (duit di awang-awangan, standby)

- penting nya tok, yalah.. takut lah apa apa hal... sikkan nak ngaco duit saving nak? saving sekali dikaco..ilang lah mood ya.. takut.. macam.. service keta kah, tetiba aircond rosak kah kat rumah.. haa..untuk benda gitok lah.. mun sik diguna.. embak ke bulan depan..tapi doesnt mean..bulan depan sikda polah gik liquidity.)

D)Saving...

so dalam hal si "A" tok tek.. bolgh raughly nya percantage kan income nya tiap bulan gitok lah..



Yalah dari gambar rajah pertama.. sebab si A sikda cara yang betol selamak tok.. so nya sik tauk singan ney level duit nya...

nangga bahagian PINK... pakey nya expenses ajak dekar nak 2600++ total... sik sedar.. so its like.. WTF!!! si A harus ada liquidity area so that nya akan manage n set nafsu nya dari beli or membazir sik tentu pasal..

Aku terimak kasih ngan kawan ku tok.. sebab lamak lamak tok aku berfikiran salah...
ku fikir kedak tok tek...

POlah saving..kakya mun cukup nak beli keta.. kuar kan suma saving ya..beli keta.. hahaha.. silap duhall.. hahahaha...

anyway.. thanks

hope post tok dapat nolong lah para para kawan nok ada masalah dalam Money management sidak lah.

BErjimat Lah...

(tapi suma tok akan musnah juak mun dapat kekasih nok pisau cukur or Glem sik tentu pasal) dah cinta nak.... terulur lah suma ya... beringat lah.

17 comments:

  1. aku nak join ko keje sarawak. agak2 gaji boleh capai tahap ko tak?

    ReplyDelete
  2. iftitah... tu baru project sarawak.. still RM wahai akwan ku... imagine on aapril dah start USD... (mode menunjuk2 lagak terlampau lampau)

    ehh ehh.. tu cintoh salari si A.. bukan aku nyer tu..

    ReplyDelete
  3. pompuan pengikis reta nang janam, mok begaya makey duit org. coba k duit dirikmpun. tapi mun nya mala ngulor puki ok jua tu.

    ReplyDelete
  4. ngulor pun... sik berbaloi juak eh. tapi atleast nya ada merik lah... hmm.. boleh diterimak juak lah owhhh...

    ReplyDelete
  5. wow income. namun bersyukur lah dgn nikmat yg ada dan pergunakanlah dgn sebaik baik nya cara. supaya rezeki anda itu berkat dan akan berganda ganda dan seterusnya menjadi modal insan terbilang. kekekeke. hehe

    ReplyDelete
  6. Amin... tok gaji si "A" (bukan nama sebenar). Nyalah kelak tengah mencuba dirik nya untuk menajdi modal insan terbilang masa tok.. kita doa jak kejayaan nya.

    ReplyDelete
  7. duh!... saya juga boros nieh... p lom da salary.. cian bpku kenak cukor leh aku ya botak ngejut hahaha....
    gewdluck lam penjimatan

    ReplyDelete
  8. Yalah.. sama sama kita doakan si "A" tok berjaya... aminnn.

    ReplyDelete
  9. Geng.. org melaya madah.. ati2 mun awek kacak.. "maintainance tinggi"... hahaha... :)

    ReplyDelete
  10. Benar ya geng... tapi kekadang nak.. nok sik akcak nok asa kacak ya pun.. aduiihhhh...

    ReplyDelete
  11. Yang penting wasatiah.

    ReplyDelete
  12. Aok... Ya nok aku cuba displin kan dirik aku wahai fakhrain...
    Keserdahanaan. Nang bulan tok tek, aku nanng sedar belanja aku
    Nang gila babi... 12k pun gaji mun terus gitok... Sampey bila
    Bila aku suntok duit bah.. (Yabih... Emo ku ngan perangey ku koh)

    ReplyDelete