Tuesday 27 January 2009

Motivasi Diri - 2007 -ToT-

"...the past cannot be changed, the future is still in ur power."

Aku jumpa tok kat 1 of kawan fs ku, schoolmate masa sekolah rendah lok..
Then.. dari siya ku teringat balit, time aku masih devestated lok.. aku selalu ke bintulu mok ambik ketenangan sebab dimiri banyak gilak benda nok dinangga dapat ngingat balit kisah lamak2 ya...

SO.. aku perasan aku jadi sik banyak cakap.. ku rasa malu ngan dirik ku.. tergores maruah ku asa ku bah..kedak ticket loteri nok dah digores..sikdapat apa apa.. dapat tulisan nok madah "please Try Again"

So.. aku ingat.. uncle ku nok menjadi idola ku.. Uncle Hakim ku or "Pak Yo"...ku sik tauk kenak nya ditunggah Pak Yo.. walau pun semua adik beradik nguna ya.. aku heran.. bahkan zaman aku nunggah nya.. Yo Yo wussup lom wujud gik. kali pasal yoyo kali. mmm. walau pun dolok aku siksuka ngan bini nya.. but then.. aku terimak sidak suma seada ada nya.sikda erti ku nak sik suka ngan bini nya..

anyway.. hes the best uncle dalam bidang self management, daya maju diri and cakap nya.. nang selallu nya..mun dah dalam hal berik motivation.. best fren bapak aku ya.. nya lah selallu nok berik aku semangat. dari ku kecik gik.. sampey ku besar tok. cara nya nyampey ya ku itok.. cool ilek.. and yet.. polah ko rasa macam.. Yeah.. i can do this.. serious.

masa aku frust nonggeng ya.. ku igat dah apa padah nya...

Aku sampey jak bintulu.. ku lepak kat luar rumah nya.. merati langit.. ngelamun.. sidak lain suma kat dalam.. tetiba nya kuar..
ku asa bapak aku lah padah ngan nya pasal masalah aku in the first place.

Sambong balit...
nya kuar... tunok rokok nya...
aku dudok time ya.. nya berdiri jak sebelah aku.. diam. hisap rokok.. ku ada lah perati jeling nya..then...merati langit balit.. polah cool jak, kedak sikda masalah...
then..
(aku masih ingat cara nya cakap..)
simple.. tegas and convincing. He's The Best Motivator lah..

Sama Macam boss ku dolok.. En Rahman.. antara sidak sidak nok boleh pegang title the best motivator.. cara nya cakap.. Aura nya... nya sikkan polah ko sakit ati..polah ko berfikir, and sampey tahap rasa mok berjaya kedak nya jak..

back cita pasal uncle ku tek..
tetiba nya bersuara..

(ku ingat apa padah nya balit..sebab ya nok ku fikirkan seminggu2 ya)
and tok lah kira lebih kurang apa nok nya padah aku.

Situasi...."aku nang sedih benarr time ya..." (tok kira lukak nok knk cucok.. lom kenak first Aid gik.. fresh wound.. bisa nya bok bok nak start, kira ku gik situasi shocked laa.)

Uncle Hakim... : Del, ko tauk sik.. dalam dunia tok.. dalam penghidupan kita.. kita in control of 90% benda apa nok kita boleh polah lam hidup kita.. and 10% is out of our control.

Aku : 90%?

Uncle Hakim : Aok.. apa ko mok polah.. kerjaya ko, usaha ko suma, apa apa jak nok boleh ko polah untuk polah dirik ko berjaya.. nangga ko kinek tok..semua tok.. tok lah bila ko yakin ko ada 90% power of control ya dalam hidup ko empun. (sambil muka nya anggok2 palak nunjok kawasan rumah nya)

AKu : [diam jak.. n wondering pasal 10% ya, sebab aku sik tauklah.. nya just nak bercerita, and pada masa ya , aku siktauk nya tauk pasal kes aku kah sik.]

Uncle Hakim : 10% ya... ya suma nok nganggu planning ko ajak.. kedak kmk orang di ABF..dah planning, plant big pipe dalam laut.. suma dah okay..then orang report paip ya ada hairline leakage.. ko sikdapat nak control benda ya berlaku.. but.. ko guna kan 90% power ko untuk overcome semua ya. kedak ko kinek tok.. future ko cerah bah.. ko bok habis study.. fresh, apa ko mok gago pasal 10% ya.. putus cinta kah apa.. gangguan jak semua ya. ko fikir kan gilak 10% ya..90% ko waste giya ajak..
ko incontrol of you life del... bukan masalah nok 10% ya nok ngontrol nya.. Ok??


Lom gik aku jawap apa apa.. nya dah masok dalam. aku terus dudok berfikir semua ya.

Ingat ku semua pesan uncle ku ya..thanks to quote diatas sekali ya tek.. aku hampir sik ingat.. and now.. aku bersemangat balit..

"jodoh" kali dalam 10% ya bah.. apa mok gago.. thanks...

MOTIVATION BOOST UP~ YEAAAA~

1 comment:

  1. woaaawww!!
    i'm 90% ???????
    fuhhhhhhhhhhhhhhh
    fuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    fuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    mun ada seratus igek lilin
    pun aku sanggup tiup
    but cool
    thanx!!
    & thanx to pak yo
    fuh~

    ReplyDelete