Monday 26 January 2009

Matahari Kenak Makan....

Yalah.ingat gik aku buku cerita lamak lok..pasal anak orang miskin tok..makan suma benda... last last mak nya suroh nya makan bulan...
tapi lam kestok..ku rasa nya lapar.. nya nak makan matahari.

Hehehe... Tahun baru cina... and yet.. Gerhana Matahari BErlaku...
Ku sikpasti kat seney dapat nangga 100% coverrage sampey nya ngeluar cahaya putih nok membisakkan and langit jadi malam sampey nampak bintang apa suma..

Kat sarawak.. nyata..dapat nangga 80% jak coverage ya... rasa aku laaa...

and ada nok sikpat nangga (sebab awan nutup)..and mostly ramey nok siktauk pun ari tok ada gerhana matahari.

Kisah...
Aku ada baca somwhere..where kita di sarawak or malaysia tok dapat nangga benda tok..
but aku lupak seney.. then.. Radio Operator tek.. madah ngan aku juak.. thanks to him..sebab time ya aku gik gago supervise sidak masang booster antenna kat tower kmk roang tek..

Then.... Miri.. kawan ku Faren nang dah standby.. ngan IR FIlter nya.. and camera nya.. pergi nait ke bukit canada.. siya nang semua orang sik perasan bah.. suma gago ambik gambar sama dirik.. cuti lah tek nak.. n sidak limpas2 heran angga apa digago n dari tadi ambik gambar langit ngarah ke matahari..
then.. sorang lah bapak tok tek.. nait ke siya.. kepo rasa ku nya ya.. mok tauk..apa nok polah n tok macam mashyuk jak siya... sekali nya nangga.. eclips... nya teriak.. chehh...
ya N padah... orang lamak dah siya.. nya bok perasan... cali na juak ..

So.... nya dijangka start dalam pukol 4.30...

tapi dalam permerhatian aku.. nya mula touch or show bentuk nupun view matahari bout 4.50pm... ku gelarkan process tok as "Makan"...
then.. bout 5.20pm nya dah makan setengah... banyak lah kakya..aku sambil jogigng nangga..

Ok... mun ikut benar.. orang guna Film camera ya.. nok lom pakey pun..to anngga benda tok.

then... ada juak pakey mask welding ya.. kmk roang tek..desperete.. kmk roang modified lah spect safety kmk roang nok dah gelap yatek.. jadi tripple glasses..


but still camera phone aku sik cukup kuat untuk ngambik silau yang terlampau ya... (mun HTC tek ku asa dapat..aku pernah cuba)

Ku masih ingat..sekali lok nya eprnah berlaku kat msia.. masa a ku gik sekolah rendah.. bapak ku ada cerita pasal..suasana macam pagi.. time ya tengahhari bah...
nang seriously.. hari jadi sejuk... tang suram jak hari.. ketara lain.. tetiba..
kakya..sidak burung suma berkicauan..macam awal pagi..

kakya ku anngga berita.. sidak nok best dapat 100% ya... sidak dari siang panas.. jadi malam tetiba bila nya full ya.. malam ehh..anngn ada bintang and gelap lallu..tetiba... gila takut... tok tek pun..takut jua..suasana nya lain

kat sitok tek.. burong berkicauan..
burong kenyalang..sikeprnah pernah ku nangga sidak terbang berkumpulan.. and bisin bisin..
burong bangau juak..amcam ilang arah.
kakya..kerak kerak kat tepi ya selallu terenah..pandey suk kedirik.. aku jogiging tek rasa takut2 jak kenak serang sidak.. but seriously.. baruk pukol 6..dah kedak pukol 6 pagi.. suasana petang nya kedak pagi... sejok and ku masih ingat gik.. suasana nya lain..

and... mok lah ngambik gambar tek.. so..tok lah hasil nya dari camera aku tekkkkkkkk......


frust punya frust.... aku mintak lah ngan 2 of my best frennn...
sidak tok ada camera bagus sikit.. bukan bagus sikit.. nang bagus..sidak pelukis cahaya bah...


Nok tok Hasil dari Mahathir SPB my best idealogik freeenggg



And tok dari Faren tokey iris studio.
Ehhh... suka ku nangga ko pun Header ya... simple but kacak..

Kakya... dalam ku nulis tok.. Madey... akwan ku tek... ngingat pasal lagu "Total Eclips from da heart"

Turn Arounnddddd~

terus ku ingat kat AF... nang best lah.. kakya bukak dalam youtube... nang oldschool lah video clip ya... cali lallu.. leput leput ku tetak .. cali juak videoclip dolok.. feel lalu jak.. rambut ikat ikat kedak rambo gik..hahaha..

demd... dah.. lelah tetak.. nok pasti... ada orang matching benda lam mimpi ku.. jeng jeng jeng... ku mok nyambong dupdapdupdap lok.

2 comments:

  1. bro, aku ada cilok gambar filter kacak ko ya ngkah dlm blog aku... sik hal ka? hehehhe mun ko sik nyuruh pun sikhal coz aku dah cilok dah.

    ReplyDelete
  2. cantekkkkkkkkkkkkk.........suka mek nangga aieee...

    ReplyDelete