Sunday 14 December 2008

Takut Ngan Antu (Idealogika)

Hah...

Ku teringat sigek idealogi lamak ku. tok pun ku berterimak kasih ngan blog Dayang Khaty... ku baca baca tek sampey ke part Sajak Kematian. then nya sebut sigek benda tok nok polah aku terus ingat aku pun idealogi ku dolok sebelum kewujudan blog aku tok..

sebelum ya.. tok tek nok dipadah Si Dayang tek..

"tapi kamek nang eran lah pahal mok soh nemiak darjah 1 n 2 nangga cerita ya..kamek yang dah umor 20 taun tok gik gelikk..dek-dek nemiak besar yaa... huhu... nemiak lebih ingat benda yang menakutkan bahh..huhu.."

Ok.... topic idealogik kita ari tok ialah.. "Takut ngan Antu"... penakut.

Ok.. kita selalu ada jumpa ngan orang, or kawan kita nok... dah beruban dah. dah ada anak apa indah.. tapi masih gik takut ngan antu.. (cerita, tempat sunyi or apa apa nok eerie)

ramey orang akan anok sidak.. eiiii...."tua tua gik penakut". Sian bah sidak. Bukan sidak maok ya....

Semua tok bukan kerana faktor umor sebenar nya... kita makin tua.. kita berani. SIK...nya sik macam ya bah seadanya.

Mun ktk orang perasan.. semua orang nok penakut tok nak...mak bapak sidak jenis nok suka menakut nakut kan orang.(Faktor) PErasan sik???? semua orang nok takut ngan antu tok.. masa sidak kecik lok.. parent sidak as if kedak... "ahhh ahhh.. berani nya keluar ya.. mombok luar ya eihhh.. juhh juhhh sitok juhh.. mommmbokk aeeihhhhh!!!!"

so semua tok adalah salah parent ya... Parent ya nok salah, kakya kenak hukuman ya diembak oleh anak sidak sampey tua? So oleh kerana ya, aku pun... macam kakak ku kah, or kawan ku kah..ngan anak anak sidak.. polah macam ya(menakutkan anak)... aku jadi sensitif... (aku nang sensitif n emo semenjak 2 tahun lepas).

Ku kan sound kakak ku or kawan ku.. biar sidak sikda mood.. sidak nak anok aku???..sebab aku sikda pengalaman anak?.apa ku tauk cara jaga anak?... aku sik duli.. sidak tek?? skill sidak tek?? dari seney?? dari miserable life sidak sebelum tok kah?? orang nak polah benda bagus... sorry lah cara ku madah ya agak kasar..ku polah giya sebab ktk orang ya sebenar nya nyiksa anak ktk orang pun mentality sampey tua bhaaa.. aku negor tok sakit sari ya jak... so sebelum sidak dipersalah kan or sidak mempersalah kan..biarlah kelai awal... jangan kelak disesal oleh anak kita dudi dudi.. haaaa..

anyway ku akan sound (ku semenjak duak tahun lepas, aku sound jak jak kerja ku, sebba dolok ku simpan lam ati lamak2..then hujung2..aku juak kenak akibat nya bah... sakit, jerak).. kedak kawan ku... "ko nakut nakut anak ko giya... kelak nya jadi penakut ngan antu kelak..ktk roang juak netak nya kelak.. sian nangga nya bah". diam sidak. sebab.. kawan ku tok penakut juak. aku pun penakut juak.. ku tauk bah.. malu bah takut ngan benda giya.. tapi macam ney nak polah..dah takut.

aku mun parent ku nganok ku "penakut" depan orang nok ku embak datang kerumah.. sorry lah ku padah awal,.. ku paksa sound... "yalah ktk orang mala nakut ku ngan antu lok masa kecik". Aku laki bah.. ku ada Ego mok dijaga. sebab aku kat luar kelak.ya akan jadi bahan ngugok aku kelak. so i have to stand up. atleast.

so... mun ktk orang ada anak lah... malas nak nyaga anak ya.. nak berdiri ngambik nya..or suroh nya ngagak ktk orang..supaya sidak sik jalan jaoh dari ktk orang.. boh lah guna "Antu" dalam hal ya...

sian anak ya... sian juak sidak antu.

bagi aku lah..solution nya... polah lah ngan benda lain.. nok kita sikmok sikda dekat or rapat masa sidak dah besar kelak..

contoh bagi aku... : Sondal. Pondan. or Ahli politik..

kira tek.. anak nak pergi kearah ruang tamu.. so "Ahhh Ahhh.... boh gi siyaaa.. ada ahli politik siya..aihh.takutt ehh...."

Or... "haaaa..berani nya siyaa..ada sondal siya nangkap nya kelak.. eeeiiihh...ada penyakitlah nya kelakk...takutt eeiihhhh"

dari siya... miak ya akan takut ngan sondal.. mun sidak jalan malam malam, terlimpas kat tempat nok ada sondalynn ya .bila sidak dah besar kelak.. kembang jak bulu sidak.. (bulu tengkok). as if sidak kedak effect nangga antuu... nebes gila babi.. kedak nangga penyakit jak tepi jalan.. panik indah sampey tahap boleh eksident... sampey orang nanyak.. apa dipanik ko gilak gilak tok???
ngan tercungap cungap jak nyawap.. "Sondal!!!".

and alang alang kita cerita apsal nyaga anak tok...
iboh sekali kali ngajar anak kedak... orang polah nya nangis.. kita agak orang ya ..kitak "pek" ktk orang ya..smpey nya puas hati... please lah jangan... kita ngaja sidak berpuas hati ngan balas dendam bah..seriously... guna lah cara lain.

sekian.. (aku sikda anak..tapi atleast ku tauk serba sedikit..dari ada orang ya..siktauk pasal anak..kakya..terpolah anak...kakya nyaga anak kedak sial... mun aku sik selallu travelling...nanng aku ambik jak anak ya.."
-Dasar BangsatKekeluargaan....

No comments:

Post a Comment